Berdien » Specials » Politieke communicatie

De werking van politieke communicatie

Deze special verschaft inzicht in de manier waarop communicatie naar de kiezer wordt toegepast in de politiek. Wat is politieke communicatie? Wat is de mening van deskundigen over de wijze waarop politieke communicatie wordt toegepast? Wat is de houding van kiezers t.o.v. de wijze waarop zij worden benaderd door politieke partijen? Diverse artikelen geven antwoord op deze vragen en tevens wordt geadviseerd hoe de politiek beter gebruik kan maken van communicatie om de kiezer te benaderen. ‘Een blik op politieke communicatie’ is opgedeeld in vier artikelen, te weten:

  • Politieke communicatie: inzicht in de werkwijze. In dit artikel komt naar voren wat politieke communicatie inhoudt en hoe het wordt toegepast.
  • Politieke communicatie: deskundigen aan het woord. De houding van deskundigen ten opzichte van politieke communicatie wordt in dit artikel belicht.
  • Politieke communicatie: kiezers aan het woord. De kiezers zijn de ontvangers van politieke communicatie en dit artikel geeft weer hoe zij denken over de wijze waarop zij worden benaderd.
  • Politieke communicatie: hoe kan het beter worden toegepast. Op basis van de voorgaande drie artikelen, zal dit artikel ingaan op de wijze waarop politieke partijen hun communicatie kunnen verbeteren.

De artikelen zijn via onderstaande links te lezen.

Politieke communicatie: inzicht in de werkwijze

Wat is politieke communicatie? In welk opzicht verschilt politieke communicatie van overheidscommunicatie? Hoe wordt politieke communicatie toegepast? En tenslotte, welke communicatiemiddelen worden h…

Politieke communicatie: deskundigen aan het woord

Wat is precies politieke communicatie? Om goed inzicht te verkrijgen in de werking van politieke communicatie mag de mening van politiek deskundigen niet ontbreken. Dit artikel geeft de visie op polit…

Politieke communicatie; kiezers aan het woord

De kiezer is de ontvanger van politieke communicatie. Allerlei communicatiemiddelen als de tv, posters en het internet worden door politieke partijen ingezet om kiezers achter zich te krijgen. Dit art…

Politieke communicatie: hoe kan het beter worden toegepast?

Manipulatief, éénrichtingsverkeer, té positief… volgens kiezers. Herkenbaar, gekleurd, betrouwbaar… volgens deskundigen. Tijd voor verandering? Aanpassing? Of laten zoals het is? Dit artikel is het la…
Gepubliceerd door Berdien op 20-10-2008. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.